Top 7 salestrends in 2023
De pandemie zette de wereld op zijn kop en corona leek onze grootste uitdaging. We gingen even achteroverzitten toen alle lockdowns voorbij waren. Maar niet lang, want een economische recessie staart ons nu dreigend tegemoet.
Op dit moment hebben we misschien wel de laatste dagen stilte voor de storm. Zo’n snel veranderende omgeving vraagt om innovatie. Heeft u nog geen innovatiestap gemaakt? Dan is dit het moment om uw salesstrategie en proposities te herzien. 2023 is het jaar van tegenwind. De bedrijven die zijn voorbereid, slaan extra haringen in de grond en gaan door. Een stevige tent is wel nodig.
Dit zijn de trends op het gebied van sales in 2023:
- Creativiteit
Een van de grootste verkooptrends in 2023 is creativiteit. Dit klinkt vrij vaag en niet uitvoerbaar. En dat is nou juist het punt.
We hebben nog steeds te maken met de nasleep van de wereldwijde lockdowns. Door de oorlog in Oekraïne is er extreme inflatie, een energiecrisis en oplopende rente. Een wereldwijde recessie komt eraan. De krappe arbeidsmarkt en het milieu hebben ook impact op ons bestaan. Onze economie krimpt harder dan wij ons kunnen aanpassen.
Maar niet getreurd!
Wie niet harder wil werken en geen geld wil verspillen, moet slimmer werken. U moet risico’s nemen om als eerste in de Blue Ocean aan te komen.
Dit betekent dat onconventionele technieken, methodologieën en benaderingen niet ondenkbaar zijn. Verbaas uw leads meer dan uw concurrenten doen. Dit is een pittige opdracht. De inspanning die extreme moeite kost, geeft vaak ook extreem veel voldoening.
Analyseer uw doelgroep en maak iets waarvan u weet dat het wordt gewaardeerd. Alle creatieve ideeën laten resoneren. Laat het geen idee blijven, maar voer het idee uit tot iets magisch.
- Salesfunnel en forecasting
Niet te missen in een salesorganisatie: een geautomatiseerde salesfunnel. Een CRM-systeem dat de verschillende fasen in het verkoopproces monitort. Er wordt vaak nog gewerkt met spreadsheets, waardoor de funnel reactief is, in plaats van voorspellend.
Met Artificial Intelligence (AI) verbeteren uw verkoopprognoses, waardoor u helder inzicht krijgt welk aanbod wel werkt en wat er niet werkt.
- Op waarde gebaseerde verkoop
Stop met het verkopen van een product. Vooral aan de vooravond van een recessie.
De dagen dat u met een pasklaar aanbod de markt op kon, liggen achter ons. In 2023 hebben klanten het volste recht om aanbiedingen te weigeren. Voor hen wordt ook alles duurder en hun koopkracht neemt af. Klanten denken meer na voordat ze hun geld uitgeven.
Natuurlijk kunt u korting geven om het aanbod aantrekkelijker te maken. Het nadeel is dat dit leidt tot een margedruk, waardoor het bestaansrecht op de langere termijn in het geding komt. Voorkom dit met een op waarde gerichte salesstrategie.
Identificeer de behoeften en wensen van uw prospects voordat u uw aanbod op hen afstemt. Maak het aanbod aantrekkelijk voor leads door de voordelen te benadrukken die ze eruit halen. Ken uw oplossingen en begrijp waarom het werkt voor klanten.
- Social selling en merkassociatie
De merkbeleving wordt voor een groot deel gevormd door social selling. Daarmee houdt u het hoofd boven water. Maar social selling is niet simpel verkopen. U moet op socials het idee in de hoofden van de prospects planten en het blijven ontwikkelen. Kruip in hun hoofd en probeer hen voor te zijn. Geef antwoorden door uw expertise online te zetten, maar niet continu met een verkooppraatje te komen. Hiermee zorgt u ervoor dat u top of mind bent wanneer de klant zoekt naar een product/oplossing voor een probleem.
- Klantsucces boven klant kwaliteit
Hoge klanttevredenheid? Fijn, maar niet meer voldoende. Houd focus op de resultaten van de klant. Dit leidt tot een aanpak en oplossingen waar de klant zelf niet aan dacht.
Houd in 2023 korte lijnen met uw klant en houd in de gaten op welke wijze externe invloeden meewerken aan het resultaat van uw klant en hoe u de klant hierin kan helpen.
- Marketing en sales integraal laten samenwerken
Bied waarde aan uw klanten en verhoog de conversieratio door hen te geven wat ze willen. Door sales en marketing samen te laten werken worden wensen en behoeften van klanten omgezet tot een afgestemde communicatie aanpak. Eenduidige communicatie afgestemd op de fasen in het salesproces dragen bij aan het salessucces.
- Video als salesinstrument
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. De lockdowns hebben de wereld in een razend tempo veranderd. Zoom, Teams, Skype, YouTube, TikTok, Reels. Videoplatformen zijn een nog groter onderdeel geworden van ons werkveld.
Maak in 2023 gebruik van video en stap af van lange tekstinhoud. Uit ervaring blijkt dat het salesproces met de helft verkort wordt door de inzet van video.
- Een onderwerpregel met het woord video heeft 8x meer kans om geopend te worden.
- Video tracking geeft inzicht in hoeveel content bekeken wordt
- Het helpt follow-ups op te laten vallen
Wilt u vooruitgang door vernieuwing? Wij gaan graag met u in gesprek.