06-10-2023

Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt

Terug naar overzicht

Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt.

Oorlog in Europa, een demissionair kabinet, hoge inflatie en langdurig oplopende rente waarvan het einde nog niet in zicht is. Het zijn momenteel onzekere tijden. De arbeidsmarkt staat op spanning en we hebben te maken met grote klimaatuitdagingen. De beurs lijkt voorzichtig nog steeds groei te verwachten, maar het financiële systeem begint te schokken. De eerste banken zijn failliet en hiermee lijkt het leed niet geleden. Er zijn ook kansen!

Ondernemers en bestuurders zoeken naar zekerheid en de juiste richting om hun bedrijf op te sturen. In welke onderdelen moet geïnvesteerd worden? Wat moet er afgebouwd worden? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf de juiste keuzes maakt en koers houdt? Actualiseer regelmatig je business en strategie. Hierdoor voorkom je dat het mes stevig in de organisatie moet en het bij bijschaven blijft.

De onderscheidende strategie

Zonder een sterke strategie staat je bedrijf minder sterk in de markt. Een bedrijf presteert beter dan de concurrentie als het zich op een blijvende manier weet te onderscheiden. Ieder bedrijf moet daarom een heldere strategie hebben met een horizon van drie jaar. En daarna de strategie elke zes maanden verrijken met een duidelijk tactisch en operationeel actieplan.

Waar begin je?

Hoe kom je tot een onderscheidende strategie? En hoe kom je erachter waarin jij het verschil maakt? Begin met de vraag: waar heb ik in mijn sector een grote hekel aan? Wat is het knelpunt waar mijn bedrijf steeds tegenaan loopt? Bedrijven hebben vaak sectorblindheid en accepteren dat problemen onontkoombaar zijn. Maar dat zijn ze niet.

Het strategische team

Als dit proces heel makkelijk was, had ieder bedrijf wel een onderscheidende strategie. Vaak zie je dat een CEO op een procesmatige en wiskundige wijze dit proces aanvliegt. Maar dit leidt zelden tot geniale uitkomsten. Het is een creatief proces. Er moet veel geleerd en gepraat worden met een brede groep klanten, medewerkers en specialisten. Zet hiervoor een denktank op met specialisten, adviseurs en medewerkers op verschillende niveaus. Deze groep spreekt veel met collega’s, klanten, kennispartners en brancheorganisaties.

Strategie op één A4tje

Het strategische plan is nog te vaak een taak van de board room. Complexe en dikke rapporten met doelstellingen die niet te meten zijn. Er is geen duidelijke roadmap die in het hele bedrijf bekend is. Het gevolg is dat de strategie niet uitgedragen wordt en de mensen binnen de organisatie eigen keuzes maken. Deze keuzes staan soms lijnrecht tegenover elkaar. Dit leidt tot frustratie van de medewerkers en slechte prestaties van het bedrijf.

Een effectieve strategie is meetbaar en in één zin uit te drukken. De strategie leidt tot een continue verbetering van omzet en rendement en is niet te kopiëren. Hierdoor verbeteren de resultaten structureel en is de strategie voor alle medewerkers en klanten duidelijk.

Niet alles tegelijk

Als de onderscheidende strategie er ligt, moet je keuzes maken. Welke tussenliggende stappen kom je tegen naar de stip op de horizon? Begin met het einde voor ogen en werk terug naar vandaag. Formuleer ongeveer 8 bedrijfsbrede strategische keuzes. Vertaal deze strategische keuzes naar maximaal 2 a 3 kwartaalprojecten. Een kwartaal is lang genoeg om echt iets te bereiken en kort genoeg om het tempo hoog te houden. Met een kwartaalbijeenkomst monitor je de voortgang van deze projecten. Hierdoor is het hele bedrijf onderdeel van de vooruitgang. Daarnaast is het belangrijk om een hoge overlegcadans op te zetten op MT-niveau en onderliggende niveaus. Hierin staat de A4 strategie en het cruciale getal centraal.

De brand is al uitgebroken, wat nu?

In sommige gevallen staat het herijken van de strategie op de agenda als de brand al is uitgebroken. Oplopende verliezen, tegenvallende omzetten en crediteuren die hun geld willen zien. Hoe zorg je ervoor dat er in deze situatie rust ontstaat?

Formuleer het doel van het bedrijf en maak een oorzaakanalyse. Daarna maak je een turnaroundplan. Hier moet de kaasschaafmethode (kostenreductie) toegepast worden om de kosten terug te brengen. Let op: uitsluitend kostenbesparing is nooit de volledige oplossing en wordt alleen ingezet om tijd te rekken. Kijk goed naar de onderliggende oorzaken en stel een duidelijke comeback strategie op.

Houd koers

Het meest belangrijk: voer het plan hard uit. Eén van de meest voorkomende oorzaken van het falen van een strategisch plan of herstructurering is het niet consequent doorvoeren van de strategie.

Na het opstellen van de winnende strategie of herstructurering worden de financiële voordelen opgenomen in de forecast. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wat zijn de concrete actiepunten? Dit is een van de belangrijkste delen van de strategie. Toch zien wij het hier vaak mis gaan. Een hele strakke agenda met een vertaling naar een tactisch en een operationeel actieplan is er niet.

Een andere valkuil is het managen van weerstand. Mensen vinden verandering niet leuk. Vaak zie je dat deze weerstand komt vanuit het management: de mensen die ook aan het roer hebben gestaan toen het bedrijf in een neerwaartse spiraal kwam. Het kan nodig zijn om nieuwe mensen aan te nemen in managementfuncties als de weerstand te groot wordt. Loop hier niet voor weg. Het is belangrijk dat de organisatie zich door de weerstand heen zet en niet van koers verandert door druk vanuit de organisatie. Als je wel de koers wijzigt, loop je het risico dat je de hele verandering tenietdoet en opnieuw moet beginnen.

 

Uw strategie extern laten toetsen? Wij gaan hierover graag met u in gesprek. 

    Interessant voor u

    Gerelateerde berichten

    13-10-2024

    Hoe jouw bedrijf met technologie voorop kan blijven.

    Technologische Trends van Gartner, WEF en McKinsey: Hoe jouw bedrijf met technologie voorop kan blijven. De snelheid van technologische innovaties neemt elk jaar toe. Bedrijven die geen proactieve stappen zetten om deze ontwikkelingen te omarmen, riskeren achter te blijven. Rapporten van toonaangevende organisaties zoals Gartner, het World Economic Forum (WEF) en McKinsey benadrukken allemaal dat technologieën zoals AI, cloud-native platforms,…

    28-02-2024

    Sales & Marketing trends

    Zijn uw sales en marketing activiteiten actueel? In deze blog lees je de huidige trends en ontwikkelingen. Sales Trends Geavanceerde Data-Analyse in Verkoopstrategieën Sales teams zullen steeds meer gebruik gaan maken van geavanceerde data-analyse en kunstmatige intelligentie om dieper inzicht te krijgen in klantgedrag en trends. Deze technologische vooruitgang stelt hen in staat om gepersonaliseerde…

    01-02-2023

    Top 7 salestrends in 2023

    Top 7 salestrends in 2023 De pandemie zette de wereld op zijn kop en corona leek onze grootste uitdaging. We gingen even achteroverzitten toen alle lockdowns voorbij waren. Maar niet lang, want een economische recessie staart ons nu dreigend tegemoet. Op dit moment hebben we misschien wel de laatste dagen stilte voor de storm. Zo’n…

    05-12-2022

    Zo werkt verandermanagement wél

    Zo werkt verandermanagement wél Oplopende inflatie, terugloop in marge, tegenvallende resultaten. Help?! Een veranderende omgeving is aanleiding voor een bedrijfsmatige verandering. Je wil snel veranderen. Maar haastige spoed is zelden goed. In dit artikel nemen wij je mee in het psychologische proces van een verandering en laten we zien hoe verandering wél lukt. Het meest…

    20-10-2022

    Voorspelbaarheid in omzet met een salesfunnel

    Heeft u het gevoel dat u veel kansen in de markt ziet, maar dat niet het maximale wordt benut? U bent niet de enige. Het komt veel voor in salesgerichte bedrijven. De waan van de dag regeert en er zijn geen snelle stappen naar een oplossing. Maar er is ook goed nieuws: die oplossing bestaat…

    19-09-2022

    Sales verschuift van mens naar techniek

    Koffie doen? Kunt u morgen? Vroeger bestond sales uit veel kilometers rijden, lange dagen maken, (koude) telefoontjes plegen en heel veel (ook koude) koffie drinken. Het was een “mensenvak” waar veelal productgerichte verkoopgesprekken werden gevoerd. Sales was voornamelijk een offline vak. Met de komst van het internet benadert u potentiële klanten nu op heel veel…